Promovarea securității umane și a rolului femeilor în procesele de pace și securitate: realizări și pași de urmat, a fost tematica ultimului eveniment din cadru proiectului Academia de Securitate, ediția: Securitate Umană & Femeile, Pacea și Securitatea.

La 11 martie curent, s-a desfășurat evenimentul de încheiere a proiectului ACADEMIA DE SECURITATE, ediția: Securitatea umană & Femeile, Pacea și Securitatea, obiectivul căruia a fost de a crește nivelul de dezvoltare și promovare a conceptului de securitate umană, punând un accent deosebit pe consolidarea rezilienței societății prin implicarea activă a femeilor în procesele de pace, securitate și apărare, atât la nivel local, cât și național.

Evenimentul a reunit participanții/participantele din cadrul activităților proiectului, mese rotunde, tabăra de toamnă, ședințe de consultare, autorii/arele notelor de analiză, sinteză și informative, etc. pentru a discuta despre rezultatele comune, a identifica lecțiile învățate și a stabili noi parteneriate.

Directoare Executivă a Platformei, Elena MÂRZAC a menționat: “astăzi ne-am întâlnit pentru a totaliza și a culege rezultatele muncii noastre în cadrul proiectului, pentru a asculta opinia fiecărui/fiecărei din voi, a vede la ce am putea lucra împreună și a înțelege ce ne-a reușit și unde am putea să depunem mai mult efort”.

În cadrul primului panel de discuții, în calitate de oaspete de onoare al evenimentului, a fost E.S. Ambasadoarea Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord în Republica Moldova, Fern HORINE, care a menționat în discursul său de salut despre prioritatea Marii Britanii de a susține proiecte ce vizează securitatea umană, implementarea agendei, respectarea drepturilor omului. “În Martie 2024 marcăm un an de la lansarea de către Regatul Unit a Strategiei pentru Femei și Fete care se concentrează pe educația fetelor, pe împuternicirea femeilor și fetelor și combaterea violenței bazate pe gen. Cercetările arată că acestea sunt domeniile cele mai vulnerabile unde Regatul Unit va produce un impact considerabil”. Totodată, diplomata a menționat despre contextul volatil al securității și a combătut stereotipul conform căruia în aceste momente nu e loc de promovarea agendei, prin accentuarea faptului că dimpotrivă, acum este momentul oportun de a promova Agenda Femeile, Pacea și Securitatea. “Urmăresc cu grijă evoluțiile din Republica Moldova și vreau să afirm că situația tensionată din țară nu trebuie să constituie o piedică pentru participarea femeilor în procesele decizionale legate de Securitate și Apărare. Dimpotrivă, consider că circumstanțele actuale reprezintă o oportunitate bună pentru o implicare și mai activă în dezbaterile publice privind Agenda ”Femeile, Pacea și Securitatea”. De aceea, vă încurajez să rămâneți la fel de ambițioase și perseverente”, a menționat diplomata.

Svetlana ANDRIEȘ, Reprezentanta adjunctă de țară, UN Women Moldova, unul din partenerii de bază ai acestui proiect, a ținut să menționeze în cadrul discursului său despre evoluțiile care au avut loc după implementarea primului program de implementare a Agendei FPS. “Pe parcursul primului program național am elaborat câteva studii, analize, care au identificat un șir de inegalități, inegalități în politicile interne ale instituțiilor, în politicile de recrutare, de angajare, dar și avansare în carieră a femeilor, pentru că se credea, istoric vorbind, că femeile nu sunt potrivite, nu fac față, nu este locul lor acolo. Astăzi vreau să remarc cu bucurie că majoritatea din acele inegalități au fost înlăturate și mai mult decât atât în unele instituții de securitate și apărare, de exemplu, în cadrul MAI, la INSP a fost creată una dintre primele creșe pentru copii, atunci când ambii părinți sunt la serviciu. Este important să implicăm și bărbații în îngrijirea copiilor, să împărțim sarcinile casnice, astfel încât atât femeile cât și bărbații să poată în egală măsură să avanseze în carieră”.
Un alt aspect important pe care l-a menționat dna Andrieș, ține de lipsa femeilor în acordurile de pace, inclusiv la noi în țară, în reglementarea conflictului transnistrean. „De-a lungul istoriei femeile au fost nevoite să ridice vocea ca să fie auzite, au fost nevoite să iasă în stradă, să scandeze, și iată că suntem în anul 2024 și vedem destul de mult acorduri de pace unde femeile nu sunt prezente, inclusiv în procesul de reglementare transnistreană, nu avem femei în grup de negocieri, nu avem femei în Comisia Unificată de Control, dar din păcate sunt o mulțime de probleme, în mare parte a femeilor, fetelor și copiilor care nu ajung pe masa de negociere, deoarece nu există nici o reprezentantă care să le prezinte”.

Despre care sunt tendințele actuale și considerațiile privind implementarea Agendei Femeile, Pacea și Securitatea în Republica Moldova a vorbit Dr. Natalia ALBU, expertă în securitate, membră a Consiliului consultativ de femei pentru consolidarea păcii. În prezentarea sa, dna Albu a accentuat importanța participării femeilor în procesele de negociere a conflictelor, menționând: „situația femeilor într-o țară este un indicator al păcii. În cazul în care femeile au puține drepturi sau oportunități de a participa la procesul de luare a deciziilor se constată nivele mai ridicate de violență și conflicte. Femeile au cunoștințe aprofundate privind contextul local și nevoile comunității. Acest lucru este esențial pentru asistența umanitară, operațiunile de pace și acordurile de pace durabilă”.
Pe finalul prezentării dna Albu a venit cu un set de considerații în implementarea Agendei Femeile, Pacea și Securitatea: perspectiva instituțională, inclusiv Privind promovarea Programul RCONU 1325. În acest context, în viziune expertei, trebuie să fie întreprinse următoarele acțiuni:

  • Continuarea cooperării cu societatea civilă în implementarea Agendei FPS cu accent pe securitatea inclusivă;
  •  Antrenarea mai activă prin programe/proiecte a mass-mediei în promovarea UNSCR 1325, nu numai cu ocazia de 8 martie sau plecarea contigentului în misiune.
  •  Dezvoltarea unor mesaje care stabilește clar rolul participării femeilor în procesele de pace și conflict.

Primul panel de discuții a fost încheiat cu prezentarea rezultatelor proiectului de către managera proiectului, Ana NEGRU, care și-a început discursul prin a mulțumim donatorilor și partenerilor, dar și prin a evidenția că activitățile stabilite inițial au fost realizate în proporție de 100 %, inclusiv cu activități suplimentare. Astfel, au fost prezentate cele mai importante rezultate care sunt: elaborarea a 6 note analitice, de sinteze și informative; elaborarea unei concepții de comunicare strategică privind Agenda Femeile, Pacea și Securitatea; 8 apariții în presă și materiale jurnalistice care prezintă rolul femeilor în sectorul de securitate și apărare;  9 infografice complexe și un set de cartonașe informative; peste 60 de postări pe rețele sociale ce au ajuns la un impact de peste 160 mii de afișări etc. În urma activităților desfășurate s-a ajuns la 198 beneficiari și beneficiare ai proiectului, printre care funcționari publici din APC și APL; reprezentanți ai instituțiilor media; angajați ai organelor de forță, tineri din cadrul instituțiilor de învățământ, dar și reprezentanți ai mediului de afaceri și asociativ.

Totodată, dna Negru a ținut să evidențieze și concluziile și recomandările urmare a proiectului, care se regăsesc într-o culegere specială, generic numită Recomandări: privind necesitatea integrării securității umane în politicele de securitate ale statului.

Panelul II a fost despre istoriile și viață și experiența femeilor care prin exemplu propriu promovează implementarea Agendei Femeile, Pacea și Securitatea. A fost o discuție neformală despre evoluțiile în carieră, provocări, impedimente dar și pași de urmat pentru a reuși.

Cu un discurs inspirațional a venit, Diana VACARCIUC, femeia pe care o cunoaște tot efectivul Ministerului Apărării și Armatei Naționale, femeia care zilnic salvează vieți, femeia care a reușit să demonstreze că profesiile nu au gen, în prin plan trebuie să fie profesionalismul.

În prezent, dna Vacarciuc, este șefă secție organizare și evaluare a expertizei medico-militare, Direcția asigurare expertiză medico-militară a Inspectoratului militar și Membră a consiliului de administrare, Asociația Femeilor din Armata Națională. De mică s-a simțit discriminată că era fată. „La școală tot timpul când se alegea șeful clasei toți voiau un băiat și eu tot timpul luptam că eu tot pot, de ce băiat?! Apoi când aveam 12 ani a venit o solicitare la școală pentru AREC o șansă enormă pe atunci. Eu am rămas în șoc când a fost ales un băiat, eu fiind activă, eminentă, și mă întrebam cu ce el este mai bun. Am mers acasă, am plâns, am ripostat, ca într-un final eu atât de tare mi-am dorit să merg, încât băiatul care urma să meargă, în ultima zi și-a fracturat mâna și am mers eu. Odată ajunsă acolo, din nou discriminare, steagul era dus de băiat, la trompetă cânta băiat, fetele doar defilau, și eu am zi că eu tot vreau să duc steagul”
Iată că lupta din copilărie pentru egalitate și drepturile femeilor au adus-o pe dna Vacarciuc în cadrul unei structuri militare, apriori considerată pentru bărbați, acolo unde a dus și steagul, a fost și șefă de detașament.
“Vreau să încurajez toate femeile, fetele, care nu au avut încă curajul să încerce, să sară cu parașuta, să împuște la tir, să piloteze, să facă ceea ce poate de mult tip îți doresc dar li se pare că e ceva bărbătesc. Nu există profesii pentru femei și profesii pentru bărbați, există doar dorință, și noi putem”, a menționat militara.

Pe Cristina SCHIMBOV o cunoaștem ca fiind prima femeie polițistă din Republica Moldova care  a absolvit programul de leadership al Academiei Naționale FBI din Statele Unite ale Americii. O doamnă model din cadrul afacerilor interne din Republica Moldova. Valorile și principiile personale a cărei au adus-o în funcția de Președintă, în cadrul Asociația Femeilor din Poliție. În cadrul discursului său, dna Schimbov a salutat ideea întrunirii și a accentuat importanța unor astfel de ședințe între promotoarele egalității de gen și drepturilor femeilor, oportunităților și egalităților de șanse. Astfel se face schimb de experiență, se învață din bunele practici și se vede unde se poate de mai lucrat.

Totodată, vorbitoarea a apreciat evoluțiile pozitive la capitolul egalității de gen în sistemul afacerilor interne. “Eu sunt produsul primelor feministe din Republica Moldova, pentru că fac parte din prima promoție a studentelor/cadetelor Academiei Ștefan cel Mare, pe noi s-a experimentat tot ce s-a putut, astfel ca ulterior Academia să aibă an de an tot mai multe fete abituriente și să avem reprezentanță de 50 %”, a menționat promotoarea.

Despre rolul Asociației Femeilor din Poliției, dna Schimbov a reiterat: “Asociațiile profesioniste, inclusiv AFP s-au fondat pentru a promova că profesia de polițist/ă nu este doar pentru bărbați și femeile îți au locul și aportul aici și noi încercăm să motivăm femeile ca ele să-și dorească nu numai această profesie de a fi polițistă și de a purta epoleți, dar și să dorească și să se simtă sigure să avanseze în carieră”.

Renata LUPĂCESCU, Redactor-Șef, TV Studio-L Căușeni, este femeia care promovează Agenda Femeile, Pacea și Securitatea prin materialele sale jurnalistice pe aceste subiecte, femeia care este pasionată de acest subiect și tinde mereu să învețe ceva nou pentru a putea transmite publicului mesaje cât mai documentate la acest subiect.

În cadrul intervenției sale, jurnalista a reiterat despre importanța poveștilor inspiraționale ale femeilor din sistemul de securitate și apărare, dar și despre expertiza profesională a acestora. “În perioada de un an am reușit să realizez un șir de emisiuni cu femei promotoare a Agendei Femeia, Pacea și Securitatea, astfel reușind să promovăm femeile și să promovăm și subiectele legate de implementarea Rezoluției 1325 a CS al ONU privind Femeile, Pacea și Securitatea ”, a menționat jurnalista.

______________________
Activitate realizată în cadrul Proiectului Academia de Securitate 2023, ediția: Securitatea umană & Femeile, Pacea și Securitatea este implementat de Platforma pentru Inițiative de Securitate și Apărare (PISA), printr-un grant al Institutului pentru Raportare despre Război și Pace cu suportul Biroului pentru Afaceri Externe, Commonwealth și Dezvoltare al Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (FCDO).