PROMOVAREA AGENDEI PRIVIND FEMEILE, PACEA ȘI SECURITATEA PRIN COMUNICARE STRATEGICĂ ȘI MONITORIZARE

Scopul acestui proiect este de a promova transparența, responsabilitatea și comunicarea eficientă în implementarea Agendei privind Femeile, Pacea și Securitatea (FPS) în Republica Moldova, prin 2 obiective generale:

  • Elaborarea unui raport de evaluare intermediară care să promoveze transparența și să sporească încrederea în instituțiile statului care se ocupă de realizarea agendei FPS.
  • Consolidarea capacităților de comunicare strategică pentru promovarea eficientă a Agendei FPS în Republica Moldova.

Obiectivul 1: Elaborarea unui raport de evaluare intermediară care să promoveze transparența și să sporească încrederea în instituțiile statului care se ocupă de realizarea agendei FPS.

  • Creșterea transparenței și a responsabilității în rândul instituțiilor și asigurarea unei înțelegeri mai clare a stadiului punerii în aplicare a PNA.

Schimbarea preconizată: Consolidarea procesului de monitorizare și evaluare a PNA prin contribuția la dezvoltarea unei culturi de monitorizare și îmbunătățire continuă a procesului de punere în aplicare a PNA și la reorientarea resurselor rămase pentru realizarea programului.                                         

  • Desfășurarea a două grupuri de discuții cu participanți din diverse instituții.

Schimbare preconizată: Implicarea diferiților participanți în grupurile de discuții va favoriza la o mai bună colaborare între societatea civilă și agențiile guvernamentale. Raportul alternativ va beneficia în mod semnificativ în urma colectării datelor din procesul grupurilor de reflecție. 

  • Elaborarea raportului alternativ. 

Schimbarea preconizată: Raportul alternativ a) va contribui și va îmbunătăți strategiile de punere în aplicare, deoarece feedback-ul constructiv și recomandările practice furnizate în raportul alternativ vor ghida instituțiile în rafinarea abordărilor lor, ceea ce va duce la o punere în aplicare mai eficientă a PNA; b) va crește gradul de conștientizare și dialogul privind realizarea PNA, promovând o comunitate a părților interesate mai bine informată și mai implicată, care este mai bine echipată pentru a sprijini și a contribui la obiectivele PNA; c) și va contribui la sensibilizarea donatorilor și a altor părți interesate pentru a ajuta la o mai bună punere în aplicare prin reconsiderarea resurselor rămase pentru realizarea programului.

Obiectivul 2: Consolidarea capacităților de comunicare strategică pentru promovarea eficientă a Agendei privind Femeile, Pacea și Securitatea în Republica Moldova.

  • Înființarea unui grup de lucru format din reprezentanți ai instituțiilor guvernamentale și ai organizațiilor societății civile pentru a cuprinde diverse perspective și expertize legate de promovarea agendei FPS. 

Schimbarea preconizată: Colaborarea consolidată și schimbul de perspective vor îmbunătăți comunicarea instituțională, coordonarea activităților, elaborarea și realizarea planului StratCom, asigurându-se că acesta este incluziv și reprezentativ pentru diferitele părți interesate.

  • Organizarea reuniunilor de lucru cu grupul stabilit. 

Schimbări preconizate: Reuniunile periodice vor facilita colaborarea continuă, rezolvarea problemelor și perfecționarea strategiilor de comunicare, conducând la o abordare mai dinamică și mai receptivă a promovării agendei FPS.

  • Organizarea unei tabere de toamnă pentru comunicatorii „instituțiilor PNA” și reprezentanții societății civile, inclusiv pentru elaborarea planului StratCom.

Schimbări preconizate: Identificarea punctelor-cheie care urmează să fie incluse în planul StratCom și creșterea cunoștințelor și a competențelor în domeniul comunicării strategice în rândul participanților va îmbunătăți calitatea și amploarea mesajelor legate de FPS, promovând o mai mare sensibilizare și implicare a publicului.

  • Elaborarea și finalizarea unui plan StratCom detaliat pentru promovarea agendei FPS.

Schimbări preconizate: Planul va oferi un cadru cuprinzător pentru promovarea Agendei FPS, care va include componente-cheie dezvoltarea Conceptului StratCom privind FPS și se va concentra pe dezvoltarea cartografierii părților interesate, a narațiunilor și mesajelor, a activităților specifice pentru diferite audiențe țintă,  canalelor de comunicare, termenelor și  proceselor de validare.

  • Prezentarea și validarea planului StratCom.

Schimbări preconizate: Asigurarea alinierii la PNA va spori eficacitatea și durabilitatea planului, conducând la eforturi de comunicare mai coerente și mai eficiente.

  • Activități de advocacy sub forma unui spot video și a unor postări informative în social media și în mass-media, pentru a promova principalele constatări din Raportul de evaluare intermediar și din Planul StratCom.

Schimbări preconizate: Creșterea gradului de cunoaștere și sensibilizare cu privire la cele mai importante constatări ale raportului alternativ și ale planului StratCom și, prin colaborarea cu mass-media, consolidarea parteneriatelor cu aceste instituții.

Rezultatele:

  • Creșterea transparenței și a responsabilității în rândul instituțiilor.
  • O mai bună înțelegere a blocajelor și a provocărilor în implementarea PNA.
  • Consolidarea colaborării și a înțelegerii reciproce între organizațiile societății civile și agențiile guvernamentale.
  • O mai bună înțelegere și cunoaștere a problemelor de securitate și a celor mai bune practici,  al agendei FPS și  StratCom.
  • Creșterea gradului de conștientizare și înțelegere al agendei FPS în rândul părților interesate.
  • Îmbunătățirea capacităților de comunicare și a rețelelor pentru viitoarele eforturi de advocacy și sensibilizare.

Grupurile țintă:

Instituții care pun în aplicare programul național pentru realizarea RCSONU 1325 și a planului de acțiune: Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Apărării, Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene, Ministerul Educației și Cercetării, Ministerul Justiției, Serviciul Vamal, Serviciul de Protecție și Pază de Stat, Centrul Național Anticorupție, Serviciul de Informații și Securitate, Biroul Politici de Reintegrare al Cancelariei de Stat, Ministerul Muncii și Protecției Sociale, Ministerul Sănătății, Procuratura Generală și Societatea Civilă.

Perioada de implementare                                                                                                                         .

1 Iulie 2024 – 31 Ianuarie 2025

Proiectul este finanțat prin intermediul unui grant al Institutului pentru raportare despre Pace și Război, cu suportul Biroului pentru Afaceri Externe, Commonwealth și Dezvoltare al Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (FCDO).