Retragerea Trupelor Federației Ruse din Republica Moldova
O abordare din punct de vedere al Sistemului Național de Apărare.
Președinta Republicii Moldova, Maia Sandu a cerut retragerea completă și necondiționată a trupelor ruse de pe teritoriul Republicii Moldova în discursul său rostit de la tribuna Organizației Națiunilor Unite (ONU) în cadrul celei de-a 77-a sesiuni a Adunării Generale a ONU. În continuare, vă propunem o opinie și o abordare din punct de vedere al Sistemului Național de Apărare și al securității militare a Republicii Moldova la acest subiect.
Pentru început se cuvine să menționăm că la data de 22.06.2018 Adunarea Generală a ONU a votat rezoluția cu privire la retragerea completă și necondiționată a forțelor militare străine de pe teritoriul Republicii Moldova. Proiectul rezoluției a fost prezentat la ONU de către Ministrul de Externe al Republicii Moldova, Tudor Ulianovschi, care în discursul său a declarat că rezoluția se referă la Grupul Operativ al Trupelor Ruse (GOTR), care continuă să staționeze ilegal pe teritoriul Republicii Moldova.
Oficial GOTR a fost constitut în anul 1995 prin ordinul Statului Major al Forțelor Armate Ruse. Conform surselor deschise, GOTR numără de la 1500 până la 2500 de militari și este compus din două batalioane de infanterie, un batalion de asigurare și conducerea contingentului. Guvernul de la Chișinău nu a mai permis rotația trupelor contingentului după anexarea Crimeii de către Federația Rusă în 2014, iar de atunci trupele ruse recrutează în rândurile sale locuitori din raioanele de Est a Republicii Moldova, deținători ai cetățeniei ruse. Federația Rusă motivează menținerea contingentului său pe teritoriul Republicii Moldova prin faptul că acesta asigură paza depozitelor de muniții de la Cobasna și menținerea forțelor pacificatoare ruse.
Din punct de vedere al Sistemului Național de Apărare, trupele ruse staționate fără acordul Republicii Moldova în Transnistria trebuie retrase, fiindcă împreună cu structurile militarizate transnistrene constituie cea mai mare amenințare pentru independența și suveranitatea Republicii Moldova. Acest lucru este scris expres în Strategia Națională de Apărare a Republicii Moldova aprobată prin Hotărârea Parlamentului nr. 134 din 19.07.2018.
Strategia Militară a Republicii Moldova aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 961 din 03.10.2018 diferențiază Trupele Ruse aflate în Republica Moldova în două categorii:
- Grupul Operativ al Trupelor Ruse (GOTR), care conform Strategiei reprezintă o grupare de forțe militare de nivel operativ-tactic, dislocată ilegal pe teritoriul Republicii Moldova, astfel încălcând statutul de neutralitate al țării;
- Contingentul rus din cadrul Forțelor Mixte de Menținere a Păcii, care se află în stânga Nistrului în baza acordului moldo-rus din 21 iulie 1992.
Strategia Militară descrie în linii generale în ce mod trupele GOTR constituie o amenințare cu caracter militar. Specific, textul strategiei spune că trupele Ruse reprezintă un factor nociv de destabilizare regională având în vedere contextul relațiilor tensionate dintre Federația Rusă și Ucraina. De asemenea, strategia menționează că în gestiunea GOTR pe teritoriul Republicii Moldova se află un șir de obiecte de infrastructură militară, care amplifică riscurile la adresa securității militare și a celei ecologice, referindu-se la depozitele de armament de la Cobasna. Adițional, precizează, că depozitele stochează, în condiții și în cantități necunoscute, arsenal militar necontabilizat, care nu poate fi controlat sau verificat de autoritățile Republicii Moldova, sau de comunitatea internațională. Totodată, GOTR posedă potențial ce poate pune în pericol comunicațiile electronice și securitatea infrastructurii informaționale a țării.
Analiștii militari susțin că, în caz de declanșare a acțiunilor militare, formațiunile militarizate transnistrene vor trece sub comandă directă a GOTR. Iar asta dă dovadă că forțele ruse de pe teritoriul Republicii Moldova pot asigura arhitectura de comandă și control pentru conducerea unică a trupelor în vederea desfășurării acțiunilor de luptă. Totodată o multitudine de exerciții militare comune dintre GOTR și structurile militarizate transnistrene sunt desfășurate anual pe poligoanele de instrucție din Transnistria.
Astfel, odată cu începutul războiului dintre Federația Rusă și Ucraina în luna Februarie curent, contingentul trupelor ruse din Republica Moldova a fost imediat activat și pus în regim de alertă. Iar în timpul ofensivei Ruse în sudul Ucrainei toate scenariile elaborate de analiștii militari ajungeau la concluzia că va exista o joncțiune a GOTR cu forțele militare ruse în regiunea Odessa, sau la frontiera de stat a Republicii Moldova. Din această cauză Forțele Ucrainene încă de la începutul războiului au fost nevoite să aloce resurse militare necesare pentru a descuraja și contracara orice acțiune militară venită de pe teritoriul transnistrean. Ca rezultat, aceste resurse nu pot fi utilizate în alte sectoare. Iar pentru a le ține departe de frontul din Sud sau din Est al Ucrainei, de la începutul conflictului au fost organizate mai multe provocări în Regiunea Transnistreană. Una din ele fiind înscenarea atacului asupra sediului MGB-ului din Tiraspol în luna Aprilie curent.
În Republica Moldova, capabilitățile de care dispune GOTR sunt suficiente pentru a constitui un cap de pod semnificativ pentru armata rusă în cazul extinderii războiului din Ucraina. De asemenea, GOTR are capabilitățile necesare să efectueze provocări pentru a încerca să atragă Chișinăul în conflictul armat din regiune. Totodată, contingentul rus are capacitatea să amplifice generarea de forțe adiționale pentru armata rusă prin desfășurarea mobilizării cetățenilor din partea stângă a râului Nistru, care dețin pașapoarte ale Federației Ruse. Adițional, GOTR la necesitate poate să acționeze ca un factor de descurajare pentru intensificarea cooperării în domeniul militar dintre Republica Moldova și partenerii de dezvoltare. Și desigur, să acționeze ca instrument de presiune politică asupra deciziilor autorităților de la Chișinău.
Se cuvine de menționat că, chiar dacă Strategia Națională de Apărare și Strategia Militară a Republicii Moldova au fost elaborate la sfârșitul deceniului trecut, amenințările la adresa securității militare a Republicii Moldova au fost identificate corect, iar războiul din Ucraina a demonstrat acest lucru pe deplin. Prin urmare, din punct de vedere militar, solicitarea de a retrage trupele ruse de pe teritoriul Republicii Moldova este justificată și absolut necesară. Iar forțele politice din Republica Moldova trebuie să ceară acest lucru de pe orice platformă națională și internațională disponibilă.